
Nauczycielu, narysujmy razem chemię tak, by była „do dotknięcia”. Nie namawiam do rewolucji. Proponuję tylko kilka mazaków i – zamiast ściany tekstu – pola, w których widać więcej. Sketchnoting to nie ładne obrazki, lecz porządkowanie myślenia. A porządek w głowie to rozumienie, lepsze zapamiętywanie i lepsze odpowiedzi na sprawdzianie. Spróbujemy razem? :)
Myślenie wizualne to proces przekształcania informacji w obrazy, diagramy i inne formy graficzne, które ułatwiają zrozumienie, zapamiętanie i późniejsze przywołanie treści. Myślimy bowiem obrazami, a nasz mózg szybciej analizuje obraz niż lity tekst, lepiej go zapamiętuje i łatwiej sobie przypomina związane z nim skojarzenia i treści. Wiele badań podkreśla wagę myślenia wizualnego w procesie poznawczym, w edukacji i komunikacji. Sketchnoting, czyli notatki graficzne lub notatki wizualne, to kreatywna mnemotechnika odwołująca się do myślenia wizualnego. Polega ona na tworzeniu notatek graficznych łączących w sobie zapis słowny, proste rysunki oraz elementy porządkujące i hierarchizujące treści. To nie jest Akademia Sztuk Pięknych, lecz proste rysunki, symbole, strzałki i ramki, które pomagają uchwycić sedno treści i pokazać zależności między pojęciami. Robienie notatek wizualnych nie wymaga talentu plastycznego, tylko uważnego słuchania i syntezy – to myślenie wizualne na papierze. Tak opisuje to Mike Rohde, autor The Sketchnote Handbook, twórca i popularyzator terminu sketchnotes → rohdesign.com.
W biznesie i edukacji nurt wizualnego myślenia spopularyzował Dan Roam (The Back of the Napkin → zobacz Talks at Google). Pokazał, jak proste szkice pomagają tłumaczyć złożone problemy i podejmować decyzje. Ta sama zasada działa na lekcji chemii. Rysunek pomaga „zobaczyć” to, co czasem bywa abstrakcyjne, a także zrozumieć cały proces.
DLACZEGO SKETCHNOTING DZIAŁA (szczególnie w przedmiotach ścisłych)
- Podwójne kodowanie (dual coding theory). Uczniowie przetwarzają informacje zarówno werbalnie, jak i obrazowo, a połączenie tych kanałów zwiększa efektywność zapamiętywania. To jedno z kluczowych założeń współczesnych teorii uczenia się.
- Teoria obciążenia poznawczego. Dobrze zaprojektowana notatka graficzna eliminuje „szumy informacyjne” i przedstawia samo sedno, esencję tematu, kieruje uwagę i ułatwia budowanie trwałych schematów wiedzy.
- Tworzenie notatki graficznej wymaga umiejętności analizy i syntezy treści. To mały proces badawczy: uczeń najpierw analizuje treść i wybiera to, co istotne, a potem syntetyzuje ją w jednym, czytelnym kadrze tak, by sens był widoczny na pierwszy rzut oka.
- Odręczne pisanie i rysowanie sprzyja przetwarzaniu informacji na głębokim poziomie. Działa korzystniej niż pisanie na klawiaturze. Gdy ręka pracuje, mózg aktywuje dodatkowe pętle czuciowo-ruchowe i sieci uwagi. Jak podkreśla w swoich wywiadach neurodydaktyk dr Marek Kaczmarzyk, ręka może stać się przedłużeniem mózgu i wzmacniać kodowanie oraz rozumienie treści.

JAK ZATEM Z SENSEM STOSOWAĆ SKETCHNOTING LUB JEGO ELEMENTY NA LEKCJI?
Co nauczyciel może robić w praktyce?
- Notatki graficzne przygotowane przez nauczyciela.
Mogą stanowić podsumowanie tematu/lekcji/zagadnienia i być przekazywane uczniom – najlepiej w formie drukowanej. Badania potwierdzają, że papier jest jednak skuteczniejszy niż wersja cyfrowa. - „Otwarte” arkusze do samodzielnej pracy ucznia.
Nauczyciel przygotowuje na kartce arkusza pracy ramy (nagłówki, puste pola do uzupełnienia), a zadaniem ucznia jest na bieżąco „wyławiać” w czasie lekcji najważniejsze treści: wpisywać definicje, schematy reakcji, dodawać proste rysunki, odpowiadać na pytania kontrolne. Puste miejsca wymuszają skupienie, selekcję informacji i ich zapisanie podczas lekcji. Zobacz np. Chemia. Graficzne karty pracy dla klasy 7 i 8. Aneta Żertka. - Sprawdziany w tym samym układzie graficznym.
Układ znany z arkusza pracy czy sketchnotki pojawia się na kartkówce/klasówce (puste pola na równania reakcji, strzałki mechanizmu, proste zilustrowanie zjawiska). Znana struktura pomaga w przypomnieniu treści. Liczne badania potwierdzają, że mapy myśli/ wizualne organizery sprzyjają lepszym wynikom uczniów w naukach ścisłych. - Mniej zapisu linearnego na tablicy szkolnej, więcej zapisu wizualnego.
Warto starać się redukować na tablicy szkolnej zapis linearny na rzecz zapisu sketchnotingowego, który porządkuje wizualnie treści, pokazuje zależności i wizualizuje proces. Osiągamy też w ten sposób dodatkowy efekt „uboczny” – uczniowie przepisują do zeszytu taką formę zapisu, jaką widzą na tablicy – więc uczą się sketchnotingu w naturalny, nienachalny sposób.


JAKA NOTATKA GRAFICZNA JEST DOBRA?
W sketchnotingu obserwujemy różne nurty – są notatki schematyczne, symetryczne i mocno uporządkowane, są też bardziej chaotyczne, intuicyjne, odzwierciedlające flow i naturalny tok myślenia twórcy (nie zawsze czytelny dla postronnego odbiorcy). Jedne sketchnotki są czarno-białe lub monochromatyczne, oszczędne w kolorystyce, inne zaś megakolorowe. Nie zawsze to, co czytelne dla autora, jest równie czytelne dla kogoś, kto ogląda notatkę po raz pierwszy. Ucząc nauczycieli sketchnotingu, zawsze podkreślam kilka rzeczy.- Dobra sketchnotka powinna być przede wszystkim przejrzysta. I to zarówno pod względem czytelności napisów, jak i wizualnego uporządkowania. Jeśli uczniowie zadają pytania, bo nie rozumieją zapisów z notatki graficznej, to znaczy, że trzeba ją poprawić.
- Z reguły pierwsza sketchnotka jest do wyrzucenia. Dopiero gdy jest gotowa, widzimy, co można poprawić, na co zwrócić większą uwagę, czego nie widać, co trzeba pokazać inaczej, a gdzie zabrakło nam miejsca.
- Ćwicz, rysuj, twórz, słuchaj odbiorców i wyciągaj wnioski z własnych wizualizacji. Zobaczysz, że z każdym kolejnym rysunkiem Twoja ręka będzie coraz pewniejsza, a cała notatka wizualna – lepsza i bardziej funkcjonalna.

- liternictwo – czytelna synteza, hierarchizacja treści (rzeczy ważne grubszą kreską, literami drukowanymi, a uzupełniające – mniejszymi i cieńszymi literami),
- pola tekstowe – grupowanie i porządkowanie tematycznie treści w jeden zbiór (oznaczanie ich nagłówkami i śródnagłówkami),
- kolory i cienie – grupowanie treści barwą, wyróżnienia, podkreślenia, kod kolorystyczny,
- ikony – proste, dosłowne lub metaforyczne,
- łączniki – wskazanie kierunku, procesu, wynikania, powiązania treści,
- separatory – elementy oddzielające treści i ułatwiające ich odczytanie.
TRZY WYMÓWKI, KTÓRE SŁYSZĘ NAJCZĘŚCIEJ
- „Nie umiem rysować”. I nie musisz, nie jesteś Leonardem da Vinci. Wystarczy, że potrafisz narysować kreskę, koło, trójkąt, kwadrat, strzałkę. To już połowa sukcesu! Spróbuj teraz: weź cokolwiek do pisania przerysuj poniższe ikony! A potem sama/sam oceń, czy aby na pewno „nie umiesz rysować”.

Gdzie szukać pomysłów? W Google’u (wpisz: How to draw a…), na Pintereście i w serwisach typu flaticon.com znajdziesz mnóstwo ikonek do przerysowania. - „To jest czasochłonne”. Prawda, bywa czasochłonne. Ale ile sprawia przy tym radości! A poza tym, gdy już raz narysujesz taki arkusz pracy, to możesz go używać latami, ulepszać, a nawet dzielić się nim z innymi nauczycielami.
- „Nigdy tak nie pracowałam/nie pracowałem”. To nie powód, by nie spróbować! Pokaż swoim uczniom, że się rozwijasz, szukasz ciekawych rozwiązań, nie boisz się nowych technik – robisz to również dla nich. Na początek sugeruję prosty krok: zastosuj na lekcji jeden arkusz pracy (znaleziony w sieci) i zobacz efekt. Zbierz informacje zwrotne od uczniów i wyciągnij wnioski. Pierwszy krok jest najważniejszy!

JAK ZACZĄĆ JUTRO? Czyli zadanie wdrożeniowe dla odważnych
- Start. Na tablicy obok tematu lekcji narysuj związaną z nim prostą ikonkę (poszukaj jej wcześniej w internecie i przećwicz sobie – nie bój się nieidealnych rysunków, miej dystans, a klasa to doceni).
- Pytania w dymkach. Sformułuj jedno lub kilka pytań, na które odpowiesz w ciągu lekcji. Zadaniem uczniów jest uważnie słuchać, wyłowić odpowiedzi i zapisać je na kartce.
- Arkusz otwarty. Możesz przygotować prosty arkusz pracy – pytanie w dymku i pusta ramka na odpowiedź ucznia.
- Ikonka. Poproś uczniów, aby dorysowali obok ramki prosty rysunek związany z odpowiedzią: skojarzenie, analogię, metaforę. Mogą również przerysować Twoją ikonkę z tablicy lub coś z podręcznika.
- Domknięcie. Zadaj na koniec uczniom pytanie: „Czego się dzisiaj nauczyliście/dowiedzieliście?”.
Gabriela Borowczyk
flipowanie.pl









