Javascript is required
Przejdź do treści głównej

Przyjazna matematyka z MatŚwiatem

Autor: Justyna Jonac, 17.04.2024

Podziel się

Multimedialne programy edukacyjne coraz częściej wykorzystywane są przez pedagogów w nauce przedmiotu. To jedno z najciekawszych narzędzi, które uatrakcyjnia pracę nauczyciela i sprawia, ÅŒe uczniowie, zarówno ci uzdolnieni, jak i ci z problemami, chętnie z nich korzystają. Komputerowe zadania świetnie współgrają i uzupełniają się z tymi papierowymi. Są nieocenione szczególnie w nauce matematyki.

W programie nauczania zagadnienia matematyczne układane są spiralnie. Jeśli uczniowie nie zrozumieją podstaw wykonywanych operacji matematycznych, z kaÅŒdym kolejnym rokiem ich trudności będą się nawarstwiać. Dlatego warto dołoÅŒyć wszelkich starań, by temu zapobiec, i korzystać z róŌnych dostępnych narzędzi pracy, ułatwiających uczniom poznawanie zagadnień matematycznych. W swojej pracy, podczas zajęć terapeutycznych, od kilku miesięcy wykorzystuję multimedialny program MatŚwiat eduSensus wyd. Nowa Era. Obserwuję, jak dzięki programowi moi uczniowie rozwijają swojej matematyczne myślenie i jak robią postępy w nauce.


Jak działa program?

W programie nauczyciel ma do dyspozycji pakiet róŌnorodnych ćwiczeń, ćwiczenia powtórkowe, które po dobrym rozwiązaniu składają się w określone puzzle, jak równieÅŒ ćwiczenia diagnozujące umiejętności uczniów (testy wstępne i końcowe).

MatŚwiat systematyzuje zagadnienia programowe, opisując je w pięciu działach. Są tu takie zagadnienia jak: znajomość liczb w zakresie 10; dodawanie i odejmowanie w zakresie 10;  znajomość liczb w zakresie 10, 20; znajomość liczb w zakresie 100; dodawanie i odejmowanie do 20; dodawanie i odejmowanie do 100; mnoÅŒenie; dzielenie; znajomość liczb i działań w zakresie 1000; działania kolumnowe i znajomość duÅŒych liczb; ułamki dziesiętne, działania na pieniądzach i praca z kalkulatorem; ułamki i procenty; czas i miary.

Program pozwala uczniom pracować dwutorowo: na komputerze, wykonując zadania multimedialne, oraz na  papierze. Ćwiczenia związane są z ÅŒyciem codziennym dziecka, a działania czy przykłady - zobrazowane wizualnie i słuchowo. To bardzo waÅŒne, szczególnie kiedy dziecko myśli jeszcze wyłącznie na poziomie konkretnym. Dane zagadnienia (np. porządkowanie liczb, działania na liczbach, szacowanie) pojawiają się w róŌnych rozdziałach kilkakrotnie, dzięki czemu uczeń ćwiczy daną umiejętność na wielu przykładach i tak długo, aÅŒ ją opanuje.

Ciekawym rozwiązaniem są powtarzające się ćwiczenia w róŌnym zakresie liczbowym (np. tylko do 6, a potem to samo zadanie pojawia się na liczbach do 10). Daje to nauczycielowi moÅŒliwość dostosowania zadania do danego dziecka - kiedy upewni się, ÅŒe dziecko opanowało umiejętność na mniejszych liczbach, wówczas moÅŒe przejść do większego zakresu liczbowego.

Warto teÅŒ zwrócić uwagę na zadania, w których  waÅŒny jest refleks dziecka. Å»eby rozwiązać zadanie uczeń musi szybko ocenić daną sytuację. Dobrym przykładem jest tu zadanie związane z szacowaniem czy przeliczaniem pojawiających się palców dłoni. Kiedy juÅŒ bez liczenia dziecko nauczy się, ÅŒe jedna dłoń ma 5 palców, dwie – 10 i ÅŒe np. 5 i 2 to 7, będzie potrafiło przeliczać do 10 w pamięci, a potem korzystać z liczydła, licząc dziesiątkami czy piątkami.

Dzięki programowi dziecko zaczyna teÅŒ rozumieć składniki liczb, zna miejsce liczby w szeregu, uczy się czterech podstawowych działań matematycznych. Na początku przy dodawaniu, odejmowaniu, mnoÅŒeniu, dzieleniu mniejszych liczb kaÅŒdy przykład jest prosto zilustrowany. Pozwala to uczniowi zrozumieć wykonywane działania. Podobnie pracuje się ze starszymi uczniami w zakresie ułamków, procentów, pieniędzy, czasu i miar.

W kaÅŒdym multimedialnym rozdziale znajduje się bogaty zestaw ćwiczeń, który moÅŒna wykorzystywać na róŌne sposoby. Zadania są uporządkowane pod względem trudności, więc szybko moÅŒna przechodzić z ćwiczeń łatwiejszych do trudniejszych, a w zrozumieniu wykonywanych operacji matematycznych pomagają ilustracje umieszczone przy zadaniach.

 

Zastosowanie programu

Matświat daje moÅŒliwość dostosowania ćwiczeń do wiedzy i umiejętności dziecka bez względu na to, ile ma lat. MoÅŒe być wykorzystywany zarówno podczas zajęć rewalidacyjnych (z dziećmi o obniÅŒonej sprawności intelektualnej), dydaktyczno-wyrównawczych (z uczniami, którzy nie opanowali wymaganej wiedzy z zakresu matematyki), korekcyjno-kompensacyjnych (np. z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki), jak równieÅŒ zajęć rozwijających zdolności dzieci. To nowoczesny produkt usprawniający myślenie uczniów i gotowe narzędzie pomocne w pracy nauczyciela czy terapeuty.


Moja praca z MatŚwiatem

Program wykorzystuję w pracy zarówno ze zdolnymi uczniami, jak i z uczniami z trudnościami. Obecnie pracuję ze zdolnym 6-latkiem, z którym na razie rozwiązujemy tylko ćwiczenia multimedialne. Chłopiec bardzo dobrze radzi sobie w operowaniu liczbami do 100, sam próbuje zrozumieć polecenia do zadań, samodzielnie dobiera sobie ćwiczenia i sprawdza swoje umiejętności, rozwijając przy tym myślenie i wiedzę. Praca z programem daje mu wiele radości i satysfakcji.

Jeśli chodzi o starsze dzieci, które przejawiają trudności w uczeniu się matematyki, pracuję z 4-osobową grupą uczniów klas II i uczymy się działań na liczbach do 10 oraz 20, z 2-osobową grupą uczennic z klasy IV - pracujemy na liczbach do 100, a takÅŒe z jednym uczniem klasy V, z którym indywidualnie przerabiam dział „MnoÅŒenie”. Wszyscy uczniowie chętnie korzystają z programu, interesują się kolejnymi zadaniami i choć popełniają błędy podczas robienia ćwiczeń, nie poddają się i wracają do zadania. Kiedy juÅŒ uda się im dobrze wykonać ćwiczenie, na ekranie pojawiają się oklaski, które wywołują uśmiech na twarzach uczniów i sprawiają, ÅŒe są zadowoleni ze swojej pracy.


Zalety programu MatŚwiat

* Obejmuje szeroki zakres wiedzy i umiejętności, które muszą opanować uczniowie szkoły podstawowej.

* Jest nowoczesny - łączy pracę na komputerem z tradycyjnymi ćwiczeniami na papierze.

* UmoÅŒliwia pracę z dziećmi w róŌnym wieku i o róŌnych umiejętnościach, co pozwala na dobór odpowiednich dla nich ćwiczeń, bez względu na to, do której klasy uczęszczają.

* Sprawdza się zarówno do nauki dzieci, które mają trudności z matematyką, jak i tych szczególnie uzdolnionych. U tych ostatnich pozytywnie wpływa na rozwijanie myślenia matematycznego.

* Daje nauczycielowi moÅŒliwość wstępnego zdiagnozowania ucznia z trudnościami w nauce matematyki, np. w kierunku dyskalkulii.


Tekst: Justyna Jonac, pedagog specjalny - terapeuta, pracuje w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Świeciu

Podziel się