Multimedialne programy edukacyjne coraz czÄÅciej wykorzystywane sÄ przez pedagogów w nauce przedmiotu. To jedno z najciekawszych narzÄdzi, które uatrakcyjnia pracÄ nauczyciela i sprawia, ÅŒe uczniowie, zarówno ci uzdolnieni, jak i ci z problemami, chÄtnie z nich korzystajÄ . Komputerowe zadania Åwietnie wspóÅgrajÄ i uzupeÅniajÄ siÄ z tymi papierowymi. SÄ nieocenione szczególnie w nauce matematyki.
W programie nauczania zagadnienia matematyczne ukÅadane sÄ spiralnie. JeÅli uczniowie nie zrozumiejÄ podstaw wykonywanych operacji matematycznych, z kaÅŒdym kolejnym rokiem ich trudnoÅci bÄdÄ siÄ nawarstwiaÄ. Dlatego warto doÅoÅŒyÄ wszelkich staraÅ, by temu zapobiec, i korzystaÄ z róŌnych dostÄpnych narzÄdzi pracy, uÅatwiajÄ cych uczniom poznawanie zagadnieÅ matematycznych. W swojej pracy, podczas zajÄÄ terapeutycznych, od kilku miesiÄcy wykorzystujÄ multimedialny program MatÅwiat eduSensus wyd. Nowa Era. ObserwujÄ, jak dziÄki programowi moi uczniowie rozwijajÄ swojej matematyczne myÅlenie i jak robiÄ postÄpy w nauce.
Jak dziaÅa program?
W programie nauczyciel ma do dyspozycji pakiet róŌnorodnych ÄwiczeÅ, Äwiczenia powtórkowe, które po dobrym rozwiÄ zaniu skÅadajÄ siÄ w okreÅlone puzzle, jak równieÅŒ Äwiczenia diagnozujÄ ce umiejÄtnoÅci uczniów (testy wstÄpne i koÅcowe).
MatÅwiat systematyzuje zagadnienia programowe, opisujÄ c je w piÄciu dziaÅach. SÄ tu takie zagadnienia jak: znajomoÅÄ liczb w zakresie 10; dodawanie i odejmowanie w zakresie 10;Â znajomoÅÄ liczb w zakresie 10, 20; znajomoÅÄ liczb w zakresie 100; dodawanie i odejmowanie do 20; dodawanie i odejmowanie do 100; mnoÅŒenie; dzielenie; znajomoÅÄ liczb i dziaÅaÅ w zakresie 1000; dziaÅania kolumnowe i znajomoÅÄ duÅŒych liczb; uÅamki dziesiÄtne, dziaÅania na pieniÄ dzach i praca z kalkulatorem; uÅamki i procenty; czas i miary.
Program pozwala uczniom pracowaÄ dwutorowo: na komputerze, wykonujÄ c zadania multimedialne, oraz na papierze. Äwiczenia zwiÄ zane sÄ z ÅŒyciem codziennym dziecka, a dziaÅania czy przykÅady - zobrazowane wizualnie i sÅuchowo. To bardzo waÅŒne, szczególnie kiedy dziecko myÅli jeszcze wyÅÄ cznie na poziomie konkretnym. Dane zagadnienia (np. porzÄ dkowanie liczb, dziaÅania na liczbach, szacowanie) pojawiajÄ siÄ w róŌnych rozdziaÅach kilkakrotnie, dziÄki czemu uczeÅ Äwiczy danÄ umiejÄtnoÅÄ na wielu przykÅadach i tak dÅugo, aÅŒ jÄ opanuje.
Ciekawym rozwiÄ zaniem sÄ powtarzajÄ ce siÄ Äwiczenia w róŌnym zakresie liczbowym (np. tylko do 6, a potem to samo zadanie pojawia siÄ na liczbach do 10). Daje to nauczycielowi moÅŒliwoÅÄ dostosowania zadania do danego dziecka - kiedy upewni siÄ, ÅŒe dziecko opanowaÅo umiejÄtnoÅÄ na mniejszych liczbach, wówczas moÅŒe przejÅÄ do wiÄkszego zakresu liczbowego.
Warto teÅŒ zwróciÄ uwagÄ na zadania, w których waÅŒny jest refleks dziecka. Å»eby rozwiÄ zaÄ zadanie uczeÅ musi szybko oceniÄ danÄ sytuacjÄ. Dobrym przykÅadem jest tu zadanie zwiÄ zane z szacowaniem czy przeliczaniem pojawiajÄ cych siÄ palców dÅoni. Kiedy juÅŒ bez liczenia dziecko nauczy siÄ, ÅŒe jedna dÅoÅ ma 5 palców, dwie â 10 i ÅŒe np. 5 i 2 to 7, bÄdzie potrafiÅo przeliczaÄ do 10 w pamiÄci, a potem korzystaÄ z liczydÅa, liczÄ c dziesiÄ tkami czy piÄ tkami.
DziÄki programowi dziecko zaczyna teÅŒ rozumieÄ skÅadniki liczb, zna miejsce liczby w szeregu, uczy siÄ czterech podstawowych dziaÅaÅ matematycznych. Na poczÄ tku przy dodawaniu, odejmowaniu, mnoÅŒeniu, dzieleniu mniejszych liczb kaÅŒdy przykÅad jest prosto zilustrowany. Pozwala to uczniowi zrozumieÄ wykonywane dziaÅania. Podobnie pracuje siÄ ze starszymi uczniami w zakresie uÅamków, procentów, pieniÄdzy, czasu i miar.
W kaÅŒdym multimedialnym rozdziale znajduje siÄ bogaty zestaw ÄwiczeÅ, który moÅŒna wykorzystywaÄ na róŌne sposoby. Zadania sÄ uporzÄ dkowane pod wzglÄdem trudnoÅci, wiÄc szybko moÅŒna przechodziÄ z ÄwiczeÅ Åatwiejszych do trudniejszych, a w zrozumieniu wykonywanych operacji matematycznych pomagajÄ ilustracje umieszczone przy zadaniach.
Â
Zastosowanie programu
MatÅwiat daje moÅŒliwoÅÄ dostosowania ÄwiczeÅ do wiedzy i umiejÄtnoÅci dziecka bez wzglÄdu na to, ile ma lat. MoÅŒe byÄ wykorzystywany zarówno podczas zajÄÄ rewalidacyjnych (z dzieÄmi o obniÅŒonej sprawnoÅci intelektualnej), dydaktyczno-wyrównawczych (z uczniami, którzy nie opanowali wymaganej wiedzy z zakresu matematyki), korekcyjno-kompensacyjnych (np. z dzieÄmi ze specyficznymi trudnoÅciami w uczeniu siÄ matematyki), jak równieÅŒ zajÄÄ rozwijajÄ cych zdolnoÅci dzieci. To nowoczesny produkt usprawniajÄ cy myÅlenie uczniów i gotowe narzÄdzie pomocne w pracy nauczyciela czy terapeuty.
Moja praca z MatÅwiatem
Program wykorzystujÄ w pracy zarówno ze zdolnymi uczniami, jak i z uczniami z trudnoÅciami. Obecnie pracujÄ ze zdolnym 6-latkiem, z którym na razie rozwiÄ zujemy tylko Äwiczenia multimedialne. ChÅopiec bardzo dobrze radzi sobie w operowaniu liczbami do 100, sam próbuje zrozumieÄ polecenia do zadaÅ, samodzielnie dobiera sobie Äwiczenia i sprawdza swoje umiejÄtnoÅci, rozwijajÄ c przy tym myÅlenie i wiedzÄ. Praca z programem daje mu wiele radoÅci i satysfakcji.
JeÅli chodzi o starsze dzieci, które przejawiajÄ trudnoÅci w uczeniu siÄ matematyki, pracujÄ z 4-osobowÄ grupÄ uczniów klas II i uczymy siÄ dziaÅaÅ na liczbach do 10 oraz 20, z 2-osobowÄ grupÄ uczennic z klasy IV - pracujemy na liczbach do 100, a takÅŒe z jednym uczniem klasy V, z którym indywidualnie przerabiam dziaÅ âMnoÅŒenieâ. Wszyscy uczniowie chÄtnie korzystajÄ z programu, interesujÄ siÄ kolejnymi zadaniami i choÄ popeÅniajÄ bÅÄdy podczas robienia ÄwiczeÅ, nie poddajÄ siÄ i wracajÄ do zadania. Kiedy juÅŒ uda siÄ im dobrze wykonaÄ Äwiczenie, na ekranie pojawiajÄ siÄ oklaski, które wywoÅujÄ uÅmiech na twarzach uczniów i sprawiajÄ , ÅŒe sÄ zadowoleni ze swojej pracy.
Zalety programu MatÅwiat
* Obejmuje szeroki zakres wiedzy i umiejÄtnoÅci, które muszÄ opanowaÄ uczniowie szkoÅy podstawowej.
* Jest nowoczesny - ÅÄ czy pracÄ na komputerem z tradycyjnymi Äwiczeniami na papierze.
* UmoÅŒliwia pracÄ z dzieÄmi w róŌnym wieku i o róŌnych umiejÄtnoÅciach, co pozwala na dobór odpowiednich dla nich ÄwiczeÅ, bez wzglÄdu na to, do której klasy uczÄszczajÄ .
* Sprawdza siÄ zarówno do nauki dzieci, które majÄ trudnoÅci z matematykÄ , jak i tych szczególnie uzdolnionych. U tych ostatnich pozytywnie wpÅywa na rozwijanie myÅlenia matematycznego.
* Daje nauczycielowi moÅŒliwoÅÄ wstÄpnego zdiagnozowania ucznia z trudnoÅciami w nauce matematyki, np. w kierunku dyskalkulii.
Tekst: Justyna Jonac, pedagog specjalny - terapeuta, pracuje w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Åwieciu