
Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego - Poradnie
Program Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego
Priorytet FERS.01 Umiejętności
Działanie 01.06 Edukacja włączająca
W ramach naboru zostały wybrane dwa projekty.
Celem projektu jest wdrożenie zmian organizacyjnych w 51 publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym specjalistycznych, działających w naszym regionie. Zmiany mają zwiększyć dostępność usług, poprawić współpracę z lokalnymi instytucjami wspierającymi dzieci i młodzież uczącą się oraz wprowadzić model biopsychospołeczny w pracy poradni, w miejsce obecnego modelu medycznego.
Projekt obejmuje konkurs grantowy dla poradni oraz szkolenia dla pracowników, które podniosą jakość świadczonych usług.
Czas realizacji: 01.05.2025 - 30.04.2028
Całkowita wartość projektu: 7 037 250,00 zł
Dofinansowanie: 7 037 250,00 zł z następujących źródeł:
a) ze środków europejskich w kwocie 5 807 138,70 zł
b) ze środków dotacji celowej w kwocie 1 230 111,30 zł
to 15 innowacyjnych projektów realizowanych przez Uniwersytet Śląski w Katowicach, które skoncentrowane są na kompleksowym wsparciu publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych (PPP). Odpowiadają one na rosnące potrzeby dzieci, uczniów i ich rodzin, a także instytucji wspierających – w tym szkół, samorządów i jednostek ochrony zdrowia psychicznego.
Głównymi celami projektów są:
Wsparcie publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych w zmianie modelu ich działania na bardziej dostępny, zintegrowany i oparty na współpracy międzysektorowej.
Uzupełnienie zasobów w zakresie wyposażenia PPP, niezbędnych do osiągnięcia wyżej wymienionego celu.
Rozwój kompetencji osób pracujących w PPP, ukierunkowany na wiedzę i umiejętności w zakresie: oceny funkcjonalnej, umiejętności wykorzystania narzędzi diagnostycznych, zarządzania zmianą i procesami oraz projektowania wsparcia w oparciu o Model Wsparcia Międzysektorowego (MWM).
Oferta w ramach projektów
Uwaga Słuchowa PRO - Generacja 4

Dostęp do platformy eduSensus

Użytkownicy znajdą tu zestawy ćwiczeń multimedialnych i materiałów uzupełniających, a także scenariuszy zajęć i materiałów dla terapeuty, tworzących kompletne metody pracy terapeutycznej. Odpowiadają one na wszystkie najczęściej występujące w populacji szkolnej trudności i deficyty.
Dostęp do platformy jest oferowany dla całej placówki, bez ograniczeń w liczbie użytkowników.
Programy multimedialne eduSensus

To nowoczesne narzędzia wspierające terapię dzieci z trudnościami edukacyjnymi, takimi jak spektrum autyzmu, trudności w koncentracji uwagi, zaburzenia mowy, a także percepcji słuchowej i przetwarzania słuchowego oraz trudności o charakterze emocjonalnym. Od ponad 20 lat pomagają terapeutom i nauczycielom w diagnozie i pracy z uczniami o specjalnych potrzebach. Zawierają interaktywne ćwiczenia, gry, scenariusze zajęć i karty pracy, które rozwijają kompetencje językowe, emocjonalne i poznawcze. Programy są dostosowane do indywidualnych możliwości dziecka i mogą być wykorzystywane w placówkach oraz w domu. Większość z nich posiada status wyrobu medycznego, co potwierdza ich skuteczność i bezpieczeństwo. Sprawdzą się w pracy z dziećmi i młodzieżą w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych. W zależności od specyfiki programu, można wykorzystywać ich zasoby na zajęciach indywidualnych, z małą grupą lub z całą klasą – również na monitorach interaktywnych.
Publikacje do kształcenia specjalnego










