Dlaczego jego praca jest wyjątkowa i daje poczucie radości?
Człowiek wyposażony jest w zmysły, dzięki którym otrzymuje informacje o tym, co dzieje się z jego ciałem i jakie bodźce docierają do niego z otoczenia. Zmysł równowagi, propriocepcja, dotyk, słuch, wzrok, węch, smak codziennie odbierają i przetwarzają ogromną ilość informacji z zewnątrz. Funkcjonowanie naszego ciała jest uwarunkowane między innymi prawidłowym odbiorem i prawidłową rejestracją bodźców przez zmysły, jak również współpracą międzyzmysłową, czyli integracją sensoryczną. Integracja sensoryczna jest bardzo istotna w kontekście prawidłowego rozwoju małego dziecka.
Kompleksowość jest jedną z zasad obowiązujących podczas diagnozy i terapii logopedycznej. Zasada kompleksowości zakłada przeprowadzenie procesu diagnostyczno-terapeutycznego w sposób oparty na wiedzy z zakresu pedagogiki, psychologii oraz dziedzin medycznych. Holistyczne podejście w logopedii wymaga również współpracy z innymi specjalistami, by jak najefektywniej oddziaływać na pacjenta.
Diagnoza logopedyczna to zbiór zasad i metod badania, który ma na celu ocenę rozwoju oraz stanu mowy, jak też dookreślenie nieprawidłowości występujących w procesie komunikacji językowej (Iskra i Szuchnik 2005; Walencik-Topiłko 2021). Postępowanie diagnostyczne najczęściej składa się z rozpoznania zaburzenia, wskazania terapeutycznego oraz prognozowania. Model pełnej diagnozy w logopedii oprócz opisu defektów językowych i objawów im towarzyszących, wskazuje również związki przyczynowo-skutkowe.
Pobierz karty pracy pochodzące z programów multimedialnych LOGOPEDIA PRO.
Dlaczego warto korzystać z kart w pracy logopedy?
Praktycy o programach LOGOPEDIA PRO
Zasób obrazków pozwala na solidne zdiagnozowanie mowy dziecka. (...) Doskonałym uzupełnieniem terapii są karty pracy do druku: dzieci mogą wycinać, przyklejać i kolorować obrazki, jednocześnie doskonaląc wymowę, a – jak wie każdy logopeda – ćwiczenia manualne powinny zawsze iść w parze z ćwiczeniami artykulatorów.
Anna Grzegory, logopedka, terapeutka dysleksji, nauczycielka wczesnoszkolna, dyrektor PPP, Łódź
Odkąd poznałam LOGOPEDIĘ PRO, nie wyobrażam sobie pracy z innym programem. Porządkuje on moją pracę, jest wykonany profesjonalnie pod względem merytorycznym, ma ciekawą grafikę, która pobudza wyobraźnię dzieci.
Monika Antosik, nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej, logopedka, członek grupy nauczycielskiej SuperbelfrzyMini oraz współtwórca bloga Zamiast kserówki.
Zapraszamy na część pierwszą webinaru z niezbędną wiedzą logopedyczną dla każdego nauczyciela.
Zapraszamy na kontynuację tematu dotyczącego podstaw wiedzy logopedycznej w ujęciu praktycznym dla nauczyciela.
Jak kontynuować terapię na odległość?
Zdalna profilaktyka, diagnoza i terapia - czy są możliwe?