Nauka pisania. To może być łatwiejsze!

Pierwsze lata szkolnej edukacji nieodmiennie wiążą się z nauką pisania fot. Irina Wilhauk / Shutterstock

Pierwsze lata szkolnej edukacji nieodmiennie wiążą się z nauką pisania. Nam, dorosłym, wydawać się może, że to prosta sprawa. Ale dla siedmioletniego dziecka opanowanie zapisu liter stanowi spore wyzwanie. Wyzwanie, któremu z zapałem będzie stawiać czoła, jeśli zapewnimy mu dobre warunki.

Współcześnie coraz częściej piszemy, posługując się klawiaturą telefonu lub komputera. Ale nauka pisania ręcznego jest nieodzownym elementem edukacji. Żeby efektywnie się uczyć, dziecko musi opanować zapis ręczny i przyzwyczaić rękę (oraz układ nerwowy) do pracy. W pisaniu ręcznym bierze udział nie tylko dłoń, ale także przedramię, ramię, obręcz barkowa, szyja, głowa, a co najważniejsze – mózg. W korze ruchowej powstają szlaki połączeń, w jądrach podstawy zapisuje się nawyk konkretnych gestów. Poszczególne części mózgu współpracują ze sobą. Za jakiś czas, gdy dziecko opanuje już umiejętność płynnego pisania, okaże się, że robienie notatek, podkreślanie, zakreślanie, tworzenie mapy myśli – doskonale wspiera proces zapamiętywania.

 

Literki w równych rządkach

Ale najpierw trzeba opanować alfabet i łączenie liter. Dziecko musi przyzwyczaić się nie tylko do kształtu, jaki w zapisie przybiera każda z głosek. Musi także ułożyć je sobie w jednej linii, w równym rządku. Przyswoić to, że każda litera ma swoją centralną część, że niektóre pną się w górę, inne opadają w dół, ale wszystkie trzeba zapisać tak, by łączyły się ze sobą odpowiednimi fragmentami, jak koraliki nawleczone na nić.

 

Ten papier wszystko zniesie

Do ćwiczenia takiego zapisu służą zeszyty w trzy linie, jakich dzieci używają w klasach 1-3. Można jednak sięgnąć także po nowe narzędzie – zeszyt, który w przyjazny sposób pomaga trenować umiejscowienie liter. Zeszyt do nauki pisania cenionej marki Oxford zawiera 16 kartek wykonanych ze specjalnego, grubszego papieru. Dzięki mocniejszej strukturze pozwala łatwiej pisać długopisem, ołówkiem czy innym narzędziem pisarskim. Przez grube kartki litery nie prześwitują, co jest szczególnie ważne u początkujących uczniów. Zwykle nie wiedzą oni jeszcze, jak dostosować nacisk na papier i często piszą mocno, odciskając wyraźne linie. Prześwitujące z drugiej strony kartki litery, przeszkadzają w skupieniu na zapisie kolejnych znaków i słów.

 

Brzuszki, ogonki, daszki

W Zeszycie do nauki pisania typową liniaturę zastąpiono pastelowymi kolorami, które dzielą przestrzeń na trzy segmenty. Ale to nie wszystko – na marginesie, po obu stronach przestrzeni na tekst, znajdują się malutkie rysunki domku. Środkowa część liniatury odpowiada parterowi – tu mieszkają literki takie jak o, a, c albo z. Domek ma także strych, na który „wdrapują się” laski i daszki, takie jak w literach t, k, lub b. Są także literki, które schodzą w dół, do piwnicy – g, j, y. O ile łatwiej zapamiętać dziecku, jak zapisać literę f: trzeba rozpocząć na strychu, przejść przez parter i zajrzeć do piwnicy, a potem dodać poziomą kreskę.

Od lewej do prawej

Zeszyt jest dostosowany do potrzeb dzieci zarówno prawo- jak i leworęcznych: „domki” umieszczono po obu stronach kartki, by łatwiej było na nie spoglądać zarówno wtedy, kiedy przysłonięta jest prawa część kartki, jak i jej lewy brzeg.

Wszystkie te rozwiązania graficzne mają ładne, zielone tło. Jak wskazują wyniki badań, właśnie ten kolor działa relaksująco na oczy.

Zeszyty są dostępne z różnymi wersjami kolorystycznymi okładek – wszystkie wykonano z laminowanej tektury, odpornej na zalanie płynem.